Non avete ancora un login?

Clicca qui per registrarti »


Sono già registrato - Login:



Illuminazioni di manoscritti italiani

venerdì 18 settembre 2015, 13h30


Lotto 133* - A174 Illuminazioni di manoscritti italiani - venerdì 18 settembre 2015, 13h30

MASTER OF S. AGNESE DI VAL DI PIETRA Fragment of a leaf from a gradual with the initial Q and the scene of Doubting Thomas. Vellum. Bologna, ca.1300-1305. 270 x 220 mm. Provenance: - Bologna, Sant'Agnese of Val di Pietra. - During the period of secularisation under Napoleon, this and a further 9 leaves were cut out of a volume still be be found in the Museo Nazionale della Musica in Bologna (Ms. Lit 4). - Milan Hoepli (?). - London, Sam Fogg. - 1995 the current collection. Bibliography: - Gaudenz Freuler, Studi recenti sulla miniatura medievale (soprattutto) emiliana. Appunti intorno ad una recente mostra americana (parte 1), in: Arte Cristiana, 820, XCII, 2004, pp. 3-4 and p. 9, note5; Stefania Roncroffi, Firenze 2009, pp.107-109. - Gaudenz Freuler, Italian Miniatures from the Twelfth to the Sixteenth Centuries, Milan 2013, pp. 190-205. - Friedrich G. Zeileis, Più ridon le carte (3.ed.), Rauris 2014, pp. 60-61. Further reading: - Fabrizio Lollini, in: Duecento. Forme e colori del medioevo a Bologna, Bologna 2000, pp. 365-371, 377-378. This leaf fragment with a simple initial Q and a lively depction of Doubting Thomas introduces the introitus for the mass during the octave after Easter In recent years nine further leaves of graduals by the same hand with corresponding liturgical texts have been located in various European collections (fig. 1) and at the Montreal Museum of Fine Arts, which were clearly cut from the gradual now at the Museo Nazionale della Musica in Bologna (Ms. Lit 4) The unassuming Byzantine element in this illuminator's work relates to the fact that he presumably worked in an illuminators collective, in which artists from the circle of Jacopino da Reggio also worked.


CHF 8 000 / 12 000 | (€ 8 250 / 12 370)

Venduto per CHF 14 900 (incl. premio dell'acquirente)
Non si assume alcuna responsabilità per la correttezza di queste informazioni.

Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni



Lotto 134* - A174 Illuminazioni di manoscritti italiani - venerdì 18 settembre 2015, 13h30

RIMINI, NERI DA (Rimini ca. 1270 - ca. 1322 ?) Historiated initial A cut from a antiphonary (removed from binding) with Christ flanked by the Virgin and John, with three prophets in adoration. Vellum. Rimini, ca. 1305. 193 x 182 mm. Provenance: - Brussels, collection of Vicomte Hyppolyte Vilain (1793-1873). - 1981, London Sotheby's, 14 July 1981, lot 20. - 1992 Milan, collection of Nella Longari. - 2003, Hamburg, Jörn Günther. - Since 2004 in the current collection. Exhibited: - Rimini, Museo della Città, 2. April-28. May 1995, No. 8. Bibliography: - Milvia Bollati, in: Filippo Todini (ed.). Una collezione di Miniature Italiane, Dal Duecento al Cinquecento,Milan 1993, pp. 19-21. - Neri da Rimini, Il Trecento riminese tra pittura e scrittura, Ausstellungkatalog 1995 Rimini, Museo della Città, Milan 1995, p. 84. - Gudrun Dauner, Neri da Rimini und die Rimineser Miniaturmalerei des frühen Trecento, Munich 1998, pp. 87-90. - Pia Palladino, Treasures of a Lost Art. Italian Manuscript Painting of the Middle Ages and Renaissance, exh. cat. Cleveland/San Francisco/New York 2003, pp.15-20. - Gaudenz Freuler, Studi recenti sulla miniatura medievale (soprattutto) emiliana. Apunti intorno ad una recente mostra americana (parte1), in Arte Cristiana XCII, 2004, pp. 4-6. - Gaudenz Freuler, Italian Miniatures from the Twelfth to the Sixteenth Centuries, Milan 2013, pp. 214-227. - Friedrich G. Zeileis Più ridon le carte (3.ed.), Rauris 2014, pp. 68-69. This historiated initial A appeared on the frontispiece of a dismantled volume of antiphonaries, of which I have recently recorded a futher 17 single leaves or initials (Freuler 2013, fig.1) This superb initial and its sister pieces can be added to the miniature dated to 1300 at the Fondazione Cini, so may have been produced within the first five years.

Rimini, ca. 1305
Bildinitiale A aus einem aufgelösten Antiphonar geschnitten mit Christus, flankiert von der Jungfrau und Johannes von drei Propheten angebetet. Pergament 193 x 182 mm.

CHF 28 000 / 35 000 | (€ 28 870 / 36 080)

Venduto per CHF 46 100 (incl. premio dell'acquirente)
Non si assume alcuna responsabilità per la correttezza di queste informazioni.

Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni



Lotto 135* - A174 Illuminazioni di manoscritti italiani - venerdì 18 settembre 2015, 13h30

RIMINI, NERI DA (Rimini ca. 1270 - ca. 1322 ?) Leaf from an antiphonary with a historiated initial L: Moses receiving the Tablet from God the Father. Vellum. Rimini, 1314. 573 x 385 mm (Initial 100 x 95 mm). Provenance: - Rimini, San Francesco. - 1905 Frankfurt, Joseph Baer. - London Sotheby's, 23 June 1998, Lot No. 14. - Lugano Albi Rosenthal. - Around 2000 purchased by the current owner from the collection of Albi Rosenthal in Lugano. Bibliography: - Auction catalogue Joseph Baer & Co, Frankfurt 1905, p. 7. - Gudrun Dauner, Neri da Rimini und die Rimineser Miniaturmalerei des frühen Trecento, Munich 1998, pp. 97-144, esp. 135; London Sotheby's 23 June 1998, lot 14. - Friedrich G. Zeileis Più ridon le carte (3.ed.), Rauris 2014, pp. 76-79; Simonetta Nicolini, in: Milvia Bollati (ed.), Dizionario Biografico die miniatori Italiani. Secoli IX-XVI, Milan 2004, pp. 816-819. Further relevant literature: - Neri da Rimini, Il Trecento riminese tra pittura e scrittura, Ausstellungkatalog 1995 Rimini, Museo della Città, Milan 1995, pp.142 ff. This leaf, long thought to be lost, which only reappeared on the London art market in 1998, shows God the Father within an initial L, as he hands Moses a tablet (not the tablet of the Ten Commandments), and so opens the response of the first nocturn of the fourth Sunday of fasting. This leaf is without doubt an important testament to the work of the illuminator Neri da Riminis at the height of his powers around 1314.


CHF 25 000 / 35 000 | (€ 25 770 / 36 080)

Venduto per CHF 41 300 (incl. premio dell'acquirente)
Non si assume alcuna responsabilità per la correttezza di queste informazioni.

Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni



Lotto 137* - A174 Illuminazioni di manoscritti italiani - venerdì 18 settembre 2015, 13h30

1ST MASTER OF THE SAN DOMENICO CHOIR BOOKS (MASTER SENECA) Leaf from an antiphonary with the initial D and the Madonna and Child enthroned. Vellum. Bologna, ca. 1320. 515 x 375 mm (Initial 115 x 120 mm). Provenance: - Bologna , S. Pietro Martire or San Giovanni Battista(?). - ca. 1930, Milan Ulrico Hoepli. - 1960, Lugano, Erwin Rosenthal. - 1987, London Quaritch. - 1994, London, Sam Fogg. - In the current collection since 1995. Bibliography: - Gaudenz Freuler, Studi recenti sulla miniatura medievale (soprattutto) emiliana. Appunti intorno ad una recente mostra americana (parte I), in: Arte Cristiana, XCII, 2004, pp.1-10. - Gaudenz Freuler, Italian Miniatures from the Twelfth to the Sixteenth Centuries, Milan 2013, pp. 254- 271. - Friedrich G. Zeileis, Più ridon le carte (3.ed.), Rauris 2014, pp. 28-83. Further reading: - Giordana Mariani Canova, Miniature dell' Italia Settentrionale nella Fondazione Giorgio Cini, Vicenza 1978, pp. 13 ff. - Giordana Mariani Canova, Nuovi contributi alla serie liturgica degli antifonari di San Domenico in Bologna, in: La miniatura italiana in età romanica e gotica. Atti del I congresso di storia della miniatura italiana, Florence 1979, pp. 371-293. - Massimo Medica, Libri Miniati del Museo medievale, Bologna 1997, pp.3 ff. - Massimo Medica in: Duecento. Forme e colori del medioevo a Bologna, exh.cat. Bologna 15.4-16.7 2000, Bologna 2000, pp. 373-375. This leaf with the text of the first response of the first nocturn of the Feast of the Assumption of Mary, is a fragment of the highest quality from an important choir book made for one of the various convents of the Dominican nuns of Bologna, presumably S. Pietro Martire or San Giovanni Battista.


CHF 12 000 / 18 000 | (€ 12 370 / 18 560)

Venduto per CHF 20 900 (incl. premio dell'acquirente)
Non si assume alcuna responsabilità per la correttezza di queste informazioni.

Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni



Lotto 138* - A174 Illuminazioni di manoscritti italiani - venerdì 18 settembre 2015, 13h30

2ND MASTER OF SAN DOMENICO (MASTER OF B 18) Leaf from an antiphonary with the initial E and a depiction of the Presentation in the Temple. Vellum. Bologna ca. 1320. 520 x 375 mm (Initial (1205 x 115 mm). Provenance: - Bologna , S. Pietro Martire or San Giovanni Battista(?). - ca. 1930, Milan Ulrico Hoepli. - 1960 Lugano, Erwin Rosenthal; 1987, London Quaritch. - London, Sam Fogg. - In the current collection since ca. 1995. Bibliography: - Gaudenz Freuler, Studi recenti sulla miniatura medievale (soprattutto) emiliana. Appunti intorno ad una recente mostra americana (parte I), in: Arte Cristiana, XCII, 2004, pp.1-10. - Gaudenz Freuler, Italian Miniatures from the Twelfth to the Sixteenth Centuries, Milan 2013, pp. 254- 271. - Friedrich G. Zeileis Più ridon le carte (3.ed.), Rauris 2014, p. 28-83. Further reading: - Giordana Mariani Canova, Miniature dell' Italia Settentrionale nella Fondazione Giorgio Cini, Vicenza 1978, pp. 13 ff. - Giordana Mariani Canova, Nuovi contributi alla serie liturgica degli antifonari di San Domenico in Bologna, in: La miniatura italiana in età romanica e gotica. Atti del I congresso di storia della miniatura italiana, Florence 1979, pp. 371-293. - Massimo Medica, Libri Miniati del Museo medievale, Bologna 1997, pp.3 ff. - Massimo Medica in: Duecento. Forme e colori del medioevo a Bologna, exh.cat. Bologna 15.4-16.7 2000, Bologna 2000, pp. 373-375. This leaf with its elegant scrolled border of acanthus palmettes in blue and red contains a historiated initial E. This leaf can be identified as an element of a series of now dispersed antiphonaries made for a presumably Bolognese Dominican convent, of which a number of leaves have been identified in the most diverse important European and American collections including the Free Library in Philadelphia. The present leaf was not illuminated by the master known as the Master of Seneca, as in Cat 137, but by the Master of B 18, a further exponent of the illuminators workshop.


CHF 8 000 / 12 000 | (€ 8 250 / 12 370)

Venduto per CHF 11 250 (incl. premio dell'acquirente)
Non si assume alcuna responsabilità per la correttezza di queste informazioni.

Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni



Lotto 139* - A174 Illuminazioni di manoscritti italiani - venerdì 18 settembre 2015, 13h30

3RD MASTER OF THE CHOIR BOOKS OF SAN DOMENICO IN BOLOGNA (MAESTRO DELLA NATIVITÀ) "Bas-de Page" of a leaf of a gradual with the Mass of the Epiphany comprising three tondos. In the central image the Virgin presenting the new king to the world, the lateral tondos with two Dominican saints (Dominic and Peter Martyr). Vellum. Bologna, ca. 1315-1320. 285 x 90 mm Provenance: - San Domenico, Corale 18 fol.96 (?). - London, art dealer. - In the current collection since ca. 1992 Bibliography: - Friedrich G. Zeileis Più ridon le carte (3.ed.), Rauris 2014, pp. 90-91. Further cited literature: - P.V. Alce O. P., P.A. D'Amato, La Biblioteca di San Domenico in Bologna, Florence 1961, pp. 139 ff. - Emanuela D'Agostino, Patrizia Alunni, I corali di San Domenico a Bologna, Bologna 2005. - Gaudenz Freuler, Italian Miniatures from the Twelfth to the Sixteenth Centuries, Milan 2013, pp. 228-247. The three tondi, enclosed within a serrated frieze and separated by palmette scrolls, arranged horizontally, formed the Bas-de-Page of a Dominican choir book. There is much to suggest that the fragment in question does indeed come from one of the volumes of the famous and almost complete series of choir books of San Domenico in Bologna, which is still located in San Domenico It is the gradual (Corale 18), which simply contains a large historiated initial with the Birth of Christ (fol.80v) from which our fragment presumably comes.


CHF 8 000 / 12 000 | (€ 8 250 / 12 370)

Venduto per CHF 9 375 (incl. premio dell'acquirente)
Non si assume alcuna responsabilità per la correttezza di queste informazioni.

Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni



Lotto 140* - A174 Illuminazioni di manoscritti italiani - venerdì 18 settembre 2015, 13h30

NERIO Bologna circa 1310-15 Initial A with Christ and two prophets in adoration and (in the upper section) the Annunciation. Tempera on vellum. Bologna, ca. 1310-15. 292 x 227 mm. Provenance: - London, Peter Summers. - London, Sotheby's, 3 July 1984, Lot No. 14. - Purchased at the above auction by the current owner. Bibliography: Friedrich G. Zeileis, Più ridon le carte (3.ed.), Rauris 2014, pS. 98. Further reading: - Alessandro Conti, La Miniatura Bolognese, Scuole e botthege 1270-1340, Bologna 1981, esp pp. 50 ff. - Giordana Mariani Canova, Miniature dell' Italia settentrionale nella Fondazione Giorgio Cini, Vicenza 1978, p. 3. - Massimo Medica, in: Duecento. Forme e colori del medioevo a Bologna, Bologna 2000, pp. 379-380. This large splendid initial A, almost 30 in height, was most certainly part of a frontispiece of a gradual, and opened the introitus to the mass of the first Sunday of Advent. As research has recently revealed, this initial is definitely part of the same series of choir books as an initial R, of a fully corresponding style, with a depiction of the Resurrection of Christ and the Marys at the empty grave, which is at the Fondazione Cini in Venice (Inv 2015). The impressive quality of the painting in this initial is indicative of a significant aspect of the art of illumination in Bologna in the first quarter of the 14th century, namely the typical Neo-Byzantine substrata of Veneto influence, revealed in the facial expressions and the type of figures, which is then overlaid by the new sense of plasticity and reality from the influence of Giotto in Padua.


CHF 5 000 / 7 000 | (€ 5 150 / 7 220)

Venduto per CHF 10 625 (incl. premio dell'acquirente)
Non si assume alcuna responsabilità per la correttezza di queste informazioni.

Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni



Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni



Lotto 144* - A174 Illuminazioni di manoscritti italiani - venerdì 18 settembre 2015, 13h30

GIACOMO DI NASCIMBENE, NICOLO DI (NICOLO DA BOLOGNA) (Bologna ca. 1330 – ca. 1404 probably ibid.) Fragment of a leaf of an antiphonary with the initial B and the Baptism of Christ. Vellum. Bologna, ca. 1360-1365. 215 x 163 mm (Initial 80 x 62 mm). Provenance: - Florence, private collection. - Before 1985 Florence, New York, Martello collection. - London Christie's, 24 November 1993, Lot No. 5. - 1994 London Sam Fogg to the current collection. Bibliography: - Miklòs Boskovits, The Martello collection. Paintings ,drawings and miniatures from the XIVth to the XVIIIth centuries, Florence 1985, p.120. - Gaudenz Freuler, Italian Miniatures from the Twelfth to the Sixteenth Centuries, Milan 2013, pp. 284-293. - Friedrich G. Zeileis Più ridon le carte (3.ed.), Rauris 2014, pp.120-121. This leaf fragment comes from a dismantled antiphonary. This small and extremely finely painted historiated initial showing the Baptism of Christ, introduces the first antiphonary to the Laudes of the Feast of Saint John the Baptist (24 June). A complete leaf with the figure of Laurentius in an initial L held in a Milanese private collection, was recently proved to have come from the same choir book. In this in fact simple miniature, the illuminator Nicolò di Giacomo exercises his artistic powers to the full and makes plain the reasons why he quickly rose to be the leading illuminator of Bologna in the second half of the 14th century.


CHF 18 000 / 25 000 | (€ 18 560 / 25 770)

Venduto per CHF 23 300 (incl. premio dell'acquirente)
Non si assume alcuna responsabilità per la correttezza di queste informazioni.

Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni



Lotto 145* - A174 Illuminazioni di manoscritti italiani - venerdì 18 settembre 2015, 13h30

GIACOMO DI NASCIMBENE, NICOLO DI (NICOLO DA BOLOGNA) (Bologna ca. 1330 - ca. 1404 probably ibid.) Historiated initial P cut from an antiphonary with the Ascent of Christ into Heaven. Vellum. Bologna, ca. 1370-1375. 160 x 110 mm. Provenance: - Bologna, one of the Dominican female houses (?). - 1990, London, Colnaghi. - 1994 Sam Fogg, London to the current collection. Bibliography: - Gaudenz Freuler, Nicolò di Giacomo, in Colnaghi , Master drawings, London 1990, No.1. - Gaudenz Freuler, Manifestatori dell cose mircolose. Arte Italiana del 300 e del 400 da collezioni in Svizzera e Liechtenstein (Exh. Cat Lugano, Fondazione Thyssen) Einsiedeln 1991, pp. 153-154. - Gaudenz Freuler, Italian Miniatures from the Twelfth to the Sixteenth Centuries, Milan 2013, pp. 284-293. Friedrich G. Zeileis Più ridon le carte (3.ed.), Rauris 2014, pp.120-121. This historiated initial P, with its central depiction of Christ the Redeemer in the Heavens before the eyes of his mother and the Apostles, introduces the Responsorium of the first nocturn for the Feast of the Ascension. This historiated initial can without doubt be attributed to the famous Bolognese illuminator Nicolò di Giacomo. As has been recently postulated, this historiated initial is part of a dispersed antiphonary, presumably in two volumes, made for a Dominican convent.


CHF 14 000 / 22 000 | (€ 14 430 / 22 680)

Venduto per CHF 20 900 (incl. premio dell'acquirente)
Non si assume alcuna responsabilità per la correttezza di queste informazioni.

Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni



Lotto 155* - A174 Illuminazioni di manoscritti italiani - venerdì 18 settembre 2015, 13h30

CORTESE, CRISTOFORO (active 1399 - before 1445 Venice). Historiated initial R from the choir book with a Saint at prayer. Vellum. Venice, ca. 1435-1440. 175 x 165 mm. Provenance: - 1995 Akron (Ohio), Bruce Ferrini. - thence in the current collection. Bibliography - Bruce Ferrini Gallery, Medieval and Renaissance Miniature Paintings, cat 3, Akron (Ohio) 1995, No 23. - Friedrich G. Zeileis, Più ridon le carte (3.ed.), Rauris 2014, pp.36-37. - Daniele Guernelli, Reborn from ashes: Cristoforo Cortese's manuscripts escaped from the fire (Turin, Biblioteca Nazionale 1904, in: Codices, No 93/94, 2014, p. 50, note. 52. Further cited literature: - Gaudenz Freuler, Italian Miniatures from the Twelfth to the Sixteenth Centuries, Milan 2013, pp. 392-397. Before a blue ground overlaid with a fine mesh of filigree scrolls of an initial R, we can make out an old bearded saint. This fragment is characteristic of Cortese’s eclectic and at the same time innovative spirit. He combines echoes of Gheraducci’s choir books in the figure and its integration with the initial, with the artistic influences of the Bolognese “Neo-Gothic” work of Giovanni da Modena and Jacopo di Paolo. On the basis of these, Cortese then creates his expressive faces.


CHF 8 000 / 12 000 | (€ 8 250 / 12 370)

Venduto per CHF 22 100 (incl. premio dell'acquirente)
Non si assume alcuna responsabilità per la correttezza di queste informazioni.

Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni



Lotto 160* - A174 Illuminazioni di manoscritti italiani - venerdì 18 settembre 2015, 13h30

MAESTRO OLIVETANO (GIROLAMO DA MILANO) (active between 1429-1449) Two fragments from a choir book, Saint Ambrose and an abbot in the white Benedictine habit (Saint Romuald or Benedict?). Vellum. Milan, ca.1435-1439. 77 x 47 mm, 105 x 80 mm. Provenance: - 1995, Chicago, private collection. - In the current collection since ca. 1996. Bibliography: - Milvia Bollati, Un gradual Olivetano. Un percorso nella Miniatura Lombarda del Quattrocento, London 2008. - Friedrich G. Zeileis, Più ridon le carte (3.ed.), Rauris 2014, pp.344-347. Further cited literature: - Anna Melograni, Appunti di miniatura lombarda. Ricerche sul "maestro delle Vitae Imeratorum, in: Storia dell' Arte, LXX, 1990, pp. 274-314. One fragment shows an abbot looking out directly at the viewer, in a white Benedictine habit of the Olivetan order, the high status of the abbot being indicated with the green cope brocaded in gold. The identity of the saint is not certain, but this may be Saint Romuald. The second fragment shows a gold-edged medallion on a blue ground enclosing a saint with a gold bishop’s crosier, an open book and the city under his protection. It is easy to recognise this figure as the Patron Saint of Milan, Saint Ambrosius The artistry of this important Lombard illuminator is apparent in its exceptional elegance, which has developed from the French-inspired illumination of Giovannino de' Grassi, in particular in the hands of Tomasino da Vimercate, and the dynamic Gothic playfulness of Michelino da Besozzo.


CHF 6 000 / 9 000 | (€ 6 190 / 9 280)

Venduto per CHF 14 900 (incl. premio dell'acquirente)
Non si assume alcuna responsabilità per la correttezza di queste informazioni.

Dettagli Il mio catalogo Richieste di informazioni