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Lotto 1729* - A170 Argenteria e porcellana - lunedì, 15. settembre 2014, 14h00

IMPORTANT, LARGE 'MAJOLICA' PORCELAIN 'ISTORIATO' ALBARELLO , 'A QUARTIERI', Faenza, ca. 1540-1550. Cylindrical, slightly conical vessel with circumferential profiled rings on the top and on the bottom. The front with a scene from the Stations of the Cross, depicting Christ on his way to Golgotha. at the moment he stumbles and Saint Veronica hands him the sudarium (sweat-cloth) which already shows the features of Christ. The scene takes place in a crowd of Roman soldiers, with an antique cityscape in the background. Framed by a green laurel wreath with yellow fruit, on a background of tendril borders with grotesque figures in blue, yellow and green in the 'Quartieri' style. The top of the scene is adorned by an inscription accentuated in blue: 'ZUCCARUM BUGULOSATUM'. Remains of old provenance labels 'Collection Scalea'. H 48.5 cm, D 32 cm. Small repairs and some chipping of the glaze. Provenance: - Collezione dei Principi Lanza di Scalea, Palermo. - Private collection, Rome. 'Zuccarum buglosatum' means 'candied ox tongue' (Rudolf E.A. Drey, Apothecary Jars, 1978, page 238). This scene goes back to a series of woodcuts with depictions of the 'Passion of Christ' by Girolamo de Grandi from 1538, a copy of which must have been available to the artist in the majolica workshop, such as the one from the British Museum (see image). (Our special thanks goes to Dr. Stefanie Meier-Kreiskott for pointing out this example to us.) Both of these Albarelli are exceptional pieces of art and are part of a group of important large Albarelli 'istoriati' in the Faenza 'a quartieri' style. This type of decoration is typical for the Faenza workshops, and can be substantiated by two apothecary jars in the Louvre in Paris, signed 'FATE IN FAENZA' . (C. Ravanelli Guidotti, Thesaurus di opere della tradizione di Faenza, Faenza 1998, page 391). A comparable Albarello from this series, from Faenza, by Baldassare Manara, with a depiction of the Holy Family, formerly from the collection of M.P. Botkin in Petrograd, is presently in the Hermitage Museum in Saint Petersburg (Inv.No. F 2133). (Ivanova E., Il secolo d'oro della maiolica. Ceramica italiana dei secoli XV-XVI dalla raccolta del Museo Statale dell' Ermitage, 2003, page 42 No.10). For further majolica porcelain attributed to Baldassare Manara, see Ravanelli Guidotti, Baldassare Manara faentino, pittore di maioliche nel Cinquecento, Ferrara, 1996, page 194. In 1999, Giuliana Gardelli attributed a group of majolica porcelain with a similar decoration to the workshops of Guido da Merlino and Guido Durantino from Urbino. (Italika, Maiolica Italiana del Rinascimento, 1999, pages 258-260, No. 111). CHF 90 000.- / 120 000.- € 75 000.- / 100 000.-

Faenza, um 1540-1550.
Zylindrische, leicht konische Form mit umlaufenden Profilringen am unteren und oberen Ende. Dargestellt eine Szene aus dem Kreuzweg Christi, auf seinem Weg nach Golgota, im Moment als er stürzt und ihm die Heilige Veronika das Schweisstuch reicht, das bereits die Geschichtszüge Christi zeigt. In einem Menschengetümmel von römischen Soldaten vor einem antiken Stadtprospekt. Umrahmt von einem grünen Lorbeerkranz, von gelben Früchten zusammengefasst und auf einem Hintergrund von lebhaften, horizontalen Blattrankenbordüren mit Grotesken in Blau, Gelb und Grün im 'Quartieri' Stil. Die Szene von einem weissen, blau gehöhten Schriftband bekrönt, betitelt 'ZUCCARUM BUGULOSATUM'. Reste von alten Provenienz-Etiketten 'Collection Scalea'. H 48,5 cm, D 32 cm. Kleine Reparaturen und Absplitterungen der Glasur.

Provenienz: - Collezione dei Principi Lanza di Scalea, Palermo. - Privatsammlung, Rom. Zuccarum buglosatum - Kandierte Ochsenzunge (Rudolf E.A. Drey, Apothecary Jars, 1978, S.238) Die Szene geht zurück auf ein Serie von Holzschnitten mit Darstellungen der 'Passion Christi' von Girolamo de Grandi von 1538, das dem Maler in der Maiolika Werkstatt sicher in einer Form vorlag, wie hier in dem Beispiel aus dem British Museum (siehe Abb.) (Dank an Frau Dr. Stefanie Meier-Kreiskott für den Hinweis auf diese Vorlage) Beide Albarelli sind aussergewöhnlich und gehören zu einer Gruppe von bedeutenden grossen Albarelli 'istoriati' im faentinischen 'a quartieri' Stil. Typisch ist dieser Dekor vor allem für die Produktion in den Werkstätten Faenzas und ausserdem belegbar durch zwei sich im Pariser Louvre befindende Apothekengefässe, signiert 'FATE IN FAENZA' . (C. Ravanelli Guidotti, Thesaurus di opere della tradizione di Faenza, Faenza 1998, S. 391). Ein vergleichbarer Albarello aus dieser Serie, aus Faenza, von Baldassare Manara, mit einer Darstellung der Heiligen Familie, ehemals aus der Sammlung M.P. Botkin in Petrograd, befindet sich heute im Museum Hermitage in Sankt Petersburg (Inv.Nr. F 2133). (Ivanova E., Il secolo d'oro della maiolica. Ceramica italiana dei secoli XV-XVI dalla raccolta del Museo Statale dell' Ermitage, 2003, S. 42 Nr.10) Zu weiteren Baldassare Manara zugechriebenen Maioliken bei Ravanelli Guidotti, Baldassare Manara faentino, pittore di maioliche nel Cinquecento, Ferrara, 1996, S. 194. Giuliana Gardelli hat 1999 eine Gruppe von Majoliken mit ähnlichem Dekor den Werkstätten von Guido da Merlino und Guido Durantino aus Urbino zugeschrieben. (Italika, Maiolica Italiana del Rinascimento, 1999, S. 258-260, Nr. 111)

CHF 60 000 / 80 000 | (€ 61 860 / 82 470)


Venduto per CHF 75 000 (incl. premio dell'acquirente)
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