Lot 3018 - A207 Swiss Art - Friday, 01. December 2023, 02.00 PM
FERDINAND HODLER
(Bern 1853–1918 Geneva)
Der Lebensmüde, study. 1887. (Tired of life)
Oil on canvas.
Signed lower right F. Hodler, dated and inscribed above: "Esquisse du 'Las de vivre', à son cher ami Odier 1888".
33 × 22.5 cm.
Provenance:
- Private collection, Switzerland.
- Witzinger-Schwabe, Basel, 1938.
- Rodolphe Dunki, Geneva, 31.1.1929.
- M. Cougnard, Geneva, 1918.
- Marc Odier, Geneva, 1887.
Exhibited:
- Madrid and Palma 2001/02, Ferdinand Hodler. Fundación "la Caixa", Madrid and Palma de Mallorca, 5.10.–25.11.2001 and 12.12.2001–17.2.2002, no. 53, as "Harto de vivier, Harto de todo".
- Basel 1943, Kunstwerke des 19. Jh. aus Basler Privatbesitz, Kunsthalle Basel, 1.5.–4.7.1943, no. 331 as "Esquisse du 'Las de vivre'".
- Bern 1938, Ferdinand Hodler-Gedächtnisausstellung. Veranstaltet zur Ehrung des Meisters bei Anlass der zwanzigsten Wiederkehr seines Todestages, Kunstmuseum Bern, 19.5.–26.6.1938, no. 54, as "Studie zu einem Lebensmüden".
Literature:
- Carl Albert Loosli: Nachtrag zum Generalkatalog der Gemälde von Ferdinand Hodler, 1924–1959, no. 2419 (Der Lebensmüde, 1887) and no. 2676 (Lebensmüder, Studie zu GK 1244, 1888).
- Peter Vignau-Wilberg: article in Zeitschrift für Schweizerische Archäologie und Kunstgeschichte, 39, Zu den 'Lebensmüden' von Ferdinand Hodler, 1982, p. 202–211.
- Oskar Bätschmann and Paul Müller: Ferdinand Hodler. Catalogue raisonné der Gemälde, ed. Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft, vol. III-1, Die Figurenbilder, Zurich 2017, p. 187, no. 1181 (ill.).
Hodler wrote to his friend Marc Odier about his work on 'Lebensmüden' (cat. 1180) and later dedicated the small format oil sketch to him.
- Private collection, Switzerland.
- Witzinger-Schwabe, Basel, 1938.
- Rodolphe Dunki, Geneva, 31.1.1929.
- M. Cougnard, Geneva, 1918.
- Marc Odier, Geneva, 1887.
Exhibited:
- Madrid and Palma 2001/02, Ferdinand Hodler. Fundación "la Caixa", Madrid and Palma de Mallorca, 5.10.–25.11.2001 and 12.12.2001–17.2.2002, no. 53, as "Harto de vivier, Harto de todo".
- Basel 1943, Kunstwerke des 19. Jh. aus Basler Privatbesitz, Kunsthalle Basel, 1.5.–4.7.1943, no. 331 as "Esquisse du 'Las de vivre'".
- Bern 1938, Ferdinand Hodler-Gedächtnisausstellung. Veranstaltet zur Ehrung des Meisters bei Anlass der zwanzigsten Wiederkehr seines Todestages, Kunstmuseum Bern, 19.5.–26.6.1938, no. 54, as "Studie zu einem Lebensmüden".
Literature:
- Carl Albert Loosli: Nachtrag zum Generalkatalog der Gemälde von Ferdinand Hodler, 1924–1959, no. 2419 (Der Lebensmüde, 1887) and no. 2676 (Lebensmüder, Studie zu GK 1244, 1888).
- Peter Vignau-Wilberg: article in Zeitschrift für Schweizerische Archäologie und Kunstgeschichte, 39, Zu den 'Lebensmüden' von Ferdinand Hodler, 1982, p. 202–211.
- Oskar Bätschmann and Paul Müller: Ferdinand Hodler. Catalogue raisonné der Gemälde, ed. Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft, vol. III-1, Die Figurenbilder, Zurich 2017, p. 187, no. 1181 (ill.).
Hodler wrote to his friend Marc Odier about his work on 'Lebensmüden' (cat. 1180) and later dedicated the small format oil sketch to him.
CHF 30 000 / 50 000 | (€ 30 930 / 51 550)
Sold for CHF 41 250 (including buyer’s premium)
All information is subject to change.