Don't have an account yet?

Click here to register »


I am already registered - Login:




Lot 3030* - A184 Old Master Paintings - Friday, 23. March 2018, 03.00 PM

MOEYAERT, CLAES CORNELISZ.

(1591 Amsterdam 1655)
The rape of Persephone.
Oil on panel.
With a barely legible monogram centre bottom: CL M f.
43.2 x 67.5 cm.

Provenance:
- Collection of Théophile Thoré-Bürger (1807-1869).
- Collection of Mme Lacroix, 1869-1892.
- Thoré-Bürger auction, Drouot, Paris, 5.12.1892, Lot 37.
- Picard collection.
- Dr. F. S. Aram, Berlin, 1925.
- Galerie Eberhardt, Berlin, circa 1930.
- Christie's, London, 29.3.1974, Lot 109.
-Dorotheum auction, Vienna, 19.9.1978, Lot 104.
- Private collection, Vienna.

Literature:
- Bode, W. von: Studien zur Geschichte der holländische Malerei, Brunswick 1883, p. 617.
- Semenov, P.: Etjudy po istorii niderlandskoj zivopisi na osnavanii eja obrazcov nachodjascichsja v publicnych i castnych sobranijach Peterburga. prilozenie k Vestniku Izjascnych Iskustv, 1885, vol. I, p. 176, No. 11.
- Grandberg, O.: Catalogue Raisonné de tableaux anciens inconnus jusqu'ici dans les collections privées de la Suède, 1886, vol. I, p. 98.
- Wurzbach, A.: Niederländisches Künstler-Lexikon, Wien und Leipzig 1910, vol. II, p. 174.
- Bredius, A: Künstler-Inventare, vol. 1, 1915, p. 258, No. 19.
- Exh. Cat. Kaiser Friedrich-Museumsverein, Gemälde Alter Meister aus Berliner Besitz, Akademie der Künste, Berlin 1925, No. 253.
- Heppner, A.: Thoré-Bürger en holland, De ontdekker van Vermeer en zijn Liefde voor Nederland's Kunst, III.
- Oud Holland, vol. 55, 1938, p. 129-144 (under 140).
- Pigler, A.: Barockthemen. Eine Auswahl von Verzeichnissen zur Ikonographie des 17. und 18. Jahrhunderts, Budapest / Berlin 1956, vol. II, p. 215.
- Tümpel, Astrid: Claes Cornelisz. Moeyaert, in: Oud Holland, vol. 88, 1974, pp. 97-99, 266, No. 174, fig. 134.


The painting is registered at RKD, The Hague, as by the hand of Claes Moeyaert.

CHF 10 000 / 15 000 | (€ 10 310 / 15 460)


Sold for CHF 11 250 (including buyer’s premium)
All information is subject to change.