拍品 3322 - A193 瑞士艺术 - Freitag, 03. Juli 2020, 02.00 PM
CUNO AMIET
(Solothurn 1868–1961 Oschwand)
Mother and child. 1899, reworked before 1904.
Tempera on canvas.
Signed and dated lower left: C. Amiet 99.
80 × 57 cm.
Provenance:
- Oscar Miller-Sieber, Biberist, 1899 (original state), acquired directly from the artist.
- Cuno Amiet, Oschwand.
- Willy Russ-Young, Neuenburg, 1928 (second state), acquired from the above.
- Collection of M. Salomon Bénador, acquired from the above.
- Via inheritance to the current private collection.
Exhibited:
- Bern 1902/3, Ausstellung von Werken bernischer Künstler, Kunstmuseum Bern, 7.12.1902–4.1.1903, No. 4.
- Zürich 1913, Eröffnungsausstellung, Neue Galerie Neupert, 15.4.–15.5.1913, No. 1, ill (second state).
- Geneva 1914, Exposition Cuno Amiet, James Vibert, Galerie Moos, 2.3.–31.3.1914 (second state).
- Bern 1928/29, Weihnachtsausstellung bernischer Künstler 1928, Kunsthalle Bern, 1.12.1928–6.1.1929, No. 73 (second state).
Source:
Cuno Amiet: Pictures sold. A hand written catalogue with copied drawings of the works executed, in India ink and coloured crayon as well as notes on the exhibitions and provenances (second state).
Literature:
- Oscar Miller: Worin liegt der künstlerische Gehalt der Werke Cuno Amiets, in: Die Schweiz. Schweizerische illustrierte Zeitschrift, 8 (1904), p. 316, ill. (first state).
- Rudolf Klein: Ferdinand Hodler und die Schweizer, Berlin 1909 (Kunst der Gegenwart 3. Sammlung moderner Künstlermonographien 1), p. 18 , ill. (first state).
- Oscar Miller: Von Stoff zu Form. Essays, 4. Revidierte, ergänzte Auflage, Frauenfeld 1913, p. 52.
- Willy Russ: Mes peinures et mes sculptures préférées, Neuenburg 1956, p. 12 (Maternité), with ill. (second state).
- Urs Zaugg: Cuno Amiet in fotografischen Dokumenten, Einleitung: George Mauner, Herzogenbuchsee 1985, p. 35, ill. (first state), 34, with ill. (second state).
- George Mauner: Cuno Amiet. Hoffnung und Vergänglichkeit, Aarau: Aargauer Kunsthaus 1991, p. 32 (circa 1899–1901), No. 12, ill. (second state).
- Viola Radlach: Cuno Amiet – Giovanni Giacometti. Briefwechsel, ed. Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft 2000, No. 131.
- Giovanni Giacometti, Briefwechsel mit seinen Eltern, Freunden und Sammlern, hrsg. Von Viola Radlach, Zürich, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft 2003, No. 165.
- Urs Zaugg: Hügelland, Spurensuche nach Trissy Barsch und Frieda Liermann, den ersten Malschülerinnen von Cuno Amiet, private Sonderausgabe, Oschwand 2010, p. 16, ill. 18 (1901), (first state).
- Karoline Beltinger: Maltechnische Untersuchungen zu den Gemälden von Cuno Amiet, 1883–1914, Zürich 2014.
- Franz Müller und Viola Radlach: Cuno Amiet. Die Gemälde 1883–1919, Zürich 2014, vol. 1, p. 174f., No. 1899.07, ill.
- Oscar Miller-Sieber, Biberist, 1899 (original state), acquired directly from the artist.
- Cuno Amiet, Oschwand.
- Willy Russ-Young, Neuenburg, 1928 (second state), acquired from the above.
- Collection of M. Salomon Bénador, acquired from the above.
- Via inheritance to the current private collection.
Exhibited:
- Bern 1902/3, Ausstellung von Werken bernischer Künstler, Kunstmuseum Bern, 7.12.1902–4.1.1903, No. 4.
- Zürich 1913, Eröffnungsausstellung, Neue Galerie Neupert, 15.4.–15.5.1913, No. 1, ill (second state).
- Geneva 1914, Exposition Cuno Amiet, James Vibert, Galerie Moos, 2.3.–31.3.1914 (second state).
- Bern 1928/29, Weihnachtsausstellung bernischer Künstler 1928, Kunsthalle Bern, 1.12.1928–6.1.1929, No. 73 (second state).
Source:
Cuno Amiet: Pictures sold. A hand written catalogue with copied drawings of the works executed, in India ink and coloured crayon as well as notes on the exhibitions and provenances (second state).
Literature:
- Oscar Miller: Worin liegt der künstlerische Gehalt der Werke Cuno Amiets, in: Die Schweiz. Schweizerische illustrierte Zeitschrift, 8 (1904), p. 316, ill. (first state).
- Rudolf Klein: Ferdinand Hodler und die Schweizer, Berlin 1909 (Kunst der Gegenwart 3. Sammlung moderner Künstlermonographien 1), p. 18 , ill. (first state).
- Oscar Miller: Von Stoff zu Form. Essays, 4. Revidierte, ergänzte Auflage, Frauenfeld 1913, p. 52.
- Willy Russ: Mes peinures et mes sculptures préférées, Neuenburg 1956, p. 12 (Maternité), with ill. (second state).
- Urs Zaugg: Cuno Amiet in fotografischen Dokumenten, Einleitung: George Mauner, Herzogenbuchsee 1985, p. 35, ill. (first state), 34, with ill. (second state).
- George Mauner: Cuno Amiet. Hoffnung und Vergänglichkeit, Aarau: Aargauer Kunsthaus 1991, p. 32 (circa 1899–1901), No. 12, ill. (second state).
- Viola Radlach: Cuno Amiet – Giovanni Giacometti. Briefwechsel, ed. Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft 2000, No. 131.
- Giovanni Giacometti, Briefwechsel mit seinen Eltern, Freunden und Sammlern, hrsg. Von Viola Radlach, Zürich, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft 2003, No. 165.
- Urs Zaugg: Hügelland, Spurensuche nach Trissy Barsch und Frieda Liermann, den ersten Malschülerinnen von Cuno Amiet, private Sonderausgabe, Oschwand 2010, p. 16, ill. 18 (1901), (first state).
- Karoline Beltinger: Maltechnische Untersuchungen zu den Gemälden von Cuno Amiet, 1883–1914, Zürich 2014.
- Franz Müller und Viola Radlach: Cuno Amiet. Die Gemälde 1883–1919, Zürich 2014, vol. 1, p. 174f., No. 1899.07, ill.
CHF 380 000 / 480 000 | (€ 391 750 / 494 850)
以瑞士法郎銷售 CHF 833 300 (包含買家佣金)
所有信息随时可能更改。