拍品 3041* - A172 大师画作 - Freitag, 27. März 2015, 03.00 PM
GUIDO RENI
(Calvenzano 1575–1642 Bologna) Portrait of Cardinal Antonio Facchinetti (1575-1606). Oil on canvas. 67.3 x 52.5 cm. Expertise: Raffaella Morselli, Jan 2015. Provenance: –Collection of Marchese Alessandro Facchinetti, 1685. – Pamphili (?) collection–Sciarra Colonna collection, Rome.–European private collection. Literature:–Petrucci, F.: Pittura di Ritratto a Rom. Il Seicento, Rome 2008, Vol. III, No.108, p. 525 (as Giuseppe Cesare, called Cavaliere d'Arpino).–Morselli, Raffaella: Guido Reni from Bologna to Rome and back, in: Caravaggio's Rome 1600-1630, Milan 2012, pp. 286-287, figs. 2-3.
Porträt des Kardinals Antonio Facchinetti (1575-1606).
Öl auf Leinwand.
67,3 x 52,5 cm.
Gutachten: Raffaella Morselli, Januar 2015. Provenienz: - Sammlung Marchese Alessandro Facchinetti, 1685. - Sammlung Phamphili (?). - Sammlung Sciarra Colonna, Rom. - Europäische Privatsammlung. Literatur: - Petrucci, F.: Pittura di Ritratto a Rom. Il Seicento, Rom 2008, Band III, Nr. 108, S. 525 (als Giuseppe Cesare, genannt Cavaliere d'Arpino). - Morselli, Raffaella: Guido Reni from Bologna to Rome and back, in: Caravaggio's Rome 1600-1630, Mailand 2012, S. 286-287, Abb. 2-3. "Saggio, pio, devoto, moderato, prudente" (weise, fromm, demütig, gemässigt, umsichtig): Mit diesen Worten beschreibt Valerio Zani, Vorsitzender der Accademia dei Gelati in Bologna, den hier dargestellten Kardinal Antonio Facchinetti in seinen 1672 publizierten Memoiren der Mitglieder der Akademie (Zani, Valerio: Memorie, impresse e ritratti de' Signori Accademici gelati di Bologna raccoltate nel principato del Signor Conte Valerio Zani, il ritardato, Bologna 1672, S. 8-12). Der darin als Frontispiz abgebildete Stich Lorenzo Titis (1626 Bologna 1672), der auf unser Gemälde zurückgeht, belegt gleichzeitig die Identität des Porträtierten und dass das Gemälde sich vor 1672 noch im Palazzo Facchinetti in Bologna befand, wo es Titi als Vorlage nahm. In derselben Sammlung befand sich zudem das Porträt des Papstes Innozenz IX. (1519-1591), seines namens Giovanni Antonio Facchinetti (1575-1606), der Onkel unseres Porträtierten, der ihn im Rahmen des Konsistoriums vom 18. Dezember 1591 zum Kardinal ernannte. Weiter ist belegt (siehe Morselli, R.: Collezionisti e quadrerie nella Bologna del Seicento, Los Angeles / Monaco 1998, S. 221-227), dass unser Gemälde 1685 aus der Sammlung des Marchese Alessandro Facchinetti in den Besitz seiner Nichte Violante (1649-1716) überging, welche einige Jahre zuvor, 1671 den Prinzen Giambattista Pamphili (?-1717) geheiratet hatte. Deren Tochter Olimpia (1672-1731) heiratete Filippo Colonna, Prinz von Paliano (1663-1714), und so gelangte das Gemälde durch Erbschaft in die römische Sammlung der Colonna. Antonio Facchinetti, der im selben Jahr wie Guido Reni geboren wurde und bereits mit 16 Jahren zum Kardinal ernannt wurde, stand in seinem kurzen Leben (er starb im Alter von 31 Jahren) Reni sehr nahe. Er war es, der bei Reni 1600 die Kopie der Verzückung der Heiligen Cäcilia von Raffael in San Giovanni in Monte, Bologna, in Auftrag gab (siehe Malvasia, C. C.: Felsina Pittrice, ed. 1841, Bologna, Band I, S. 553, Band II, S. 12 und Pepper, D. S.: Guido Reni. L'opera completa, 1988, S. 216-217, Nr. 11) und der den Künstler Kardinal Paolo Emilio Sfondrati (1560-1618) für verschiedene Aufträge zwischen 1601 und 1604 empfahl (siehe Malvasia 1841, Band I, S. 553, Band II, S. 12-13). In ihrem Gutachten datiert Raffaella Morselli unser Gemälde dementsprechend zwischen 1600 und 1605 und vergleicht es stilistisch mit den frühen Porträts Renis, die in seinem Libro dei conti belegt sind, so beispielsweise mit dem Bildnis des Kardinals Giacomo Sannesio (1609, Sammlung Canesso, Paris). Die leuchtend rote Farbe im Gewand unseres Kardinals findet sich zudem in mehreren Gemälden Renis ab 1600 wieder, unter anderem im Mantel des Hl. Petrus in der Pinacoteca di Brera, im Gewand der Hl. Katharina von Alexandrien im Museo Diocesano in Albenga und im Hut des Davids im Musée du Louvre, Paris. RENI, GUIDO (Calvenzano 1575 - 1642 Bologna) Portrait of Cardinal Antonio Facchinetti (1575-1606). Oil on canvas. 67.3 x 52.5 cm. Certificate: Raffaella Morselli, January 2015. Provenance: - Collection of Marchese Alessandro Facchinetti, 1685. - Phamphili collection (?). - Sciarra Colonna collection, Rome. - European private collection. Literature: Petrucci, F.: Pittura di Ritratto a Rom. Il Seicento, Rome 2008, Vol. III, No. 108, p. 525 (as Giuseppe Cesare, called Cavaliere d'Arpino). Morselli, Raffaella: Guido Reni from Bologna to Rome and Back, in: Caravaggio's Rome 1600-1630, Milan 2012, pp. 286-287, Figs. 2-3. "Saggio, pio, devoto, moderato, prudente," (wise, devout, humble, moderate, prudent): with these words Valerio Zani, head of the Accademia dei Gelati in Bologna, described Cardinal Antonio Facchinetti, pictured here, in his memoir of academy members, published in 1672 (Zani, Valerio: Memorie, impresse e ritratti de 'Signori Accademici gelati di Bologna nel raccoltate principato del Signor Conte Valerio Zani, il ritardato, Bologna 1672, pp. 8-12). The figure pictured in the engraving on the frontispiece by Lorenzo Tinti (1626 Bologna 1672), which refers back to our painting (see Fig. 1), confirms the identity of the sitter, while providing further evidence that the painting was still at the Palazzo Facchinetti in Bologna prior to 1672, where Tinti used it as a model. In the same collection is also found the portrait of Pope Innocent IX (1519-1591), the namesake of Giovanni Antonio Facchinetti (1575-1606) and uncle of our subject, who appointed him cardinal under the auspices of the consistory of December 18, 1591. It has further been confirmed (see Morselli, R .: Collezionisti e nella quadrerie Bologna del Seicento, Los Angeles / Monaco 1998, pp. 221-227) that in 1685 our painting passed from the collection of Marchese Alessandro Facchinetti into the possession of his niece Violante (1649-1716), who had married the Prince Giambattista Pamphili (? -1717), some years earlier, in 1671. Their daughter Olimpia (1672-1731) then married Filippo Colonna, Prince of Paliano (1663-1714), and so the painting came by inheritance into the Colonna collection in Rome. Antonio Facchinetti, who was born in the same year as Guido Reni and was appointed cardinal by the age of 16, remained very close to Reni throughout his short life (he died at the age of 31 years). He was the one who gave Reni in 1600 the commission to copy the "Ecstasy of Saint Cecilia" by Raphael in the church of San Giovanni in Monte, Bologna (see Malvasia, C.C.: Felisina Pittrice, ed. 1841 Bologna, Vol. I, p. 553; Vol. II, p. 12; and Pepper, D.S.: Guido Reni L'opera completa, 1988, pp. 216-217, no. 11) and who recommended the artist to Cardinal Paolo Emilio Sfondrati (1560-1618) for various commissions during the period 1601-1604 (see Malvasia 1841, Vol. I, p. 553; Vol. II, pp. 12-13). In her report, Raffaella Morselli accordingly dates our painting to the period of 1600-1605 and compares it stylistically with early portraits by Reni, which are documented in his inventory book; for example, a portrait of Cardinal Giacomo Sannesio (1609, Canesso collection, Paris). The luminous red colour in the vestment of our cardinal is also found in several paintings by Reni dating from 1600 onwards, as in the mantle of St. Peter in the Pinacoteca di Brera, in the robe of St. Catherine of Alexandria in the Museo Diocesano in Albenga, and in David's hat at the Musée du Louvre, Paris.
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